Categorieën

Fabrikanten

3MEjendalsEltenNorthPeltorUvex

Auto darkening

Ben je op zoek naar een goede laskap, dan zijn er een paar stappen die je moet doorlopen. Één van de belangrijkste daarvan betreft de vraag of je gaat voor een traditionele laskap of -bril, of voor een vizier met automatische verduistering. In dit artikel helpen we je door die moeilijke keuze heen: dat scheelt je weer slapeloze nachten!

Traditionele kappen

De standaard laskap bestaat al zo’n beetje zo lang als er wordt gelast. Hij werd vroeger gemaakt van dik leer, maar tegenwoordig van hittebestendig plastic. De lens waar je doorheen kijkt is gemaakt van speciaal, donker getint glas en beschikt meestal over een verduisteringsgraad #10 en over speciale coatings die ultraviolette en infrarode straling weren.

Deze kap zit met een band vast over je hoofd. Je kunt ‘m op- en neerklappen al naar gelang je hem wel of niet gebruikt. Dat neerklappen gaat vrij eenvoudig: als de kap op je voorhoofd staat is een flinke knik met je hoofd omlaag voldoende om de kap te doen zakken. Wil je ‘m echter weer omhoog hebben, dan zal je je handen moeten gebruiken.

Voor- en nadelen van een traditionele laskap:

+ Zeer betaalbaar: prijzen variëren van twintig tot zestig euro

– Omdat het glas altijd verduistert, is het moeilijk om te beginnen met lassen; je ziet immers niet hoe je je apparatuur vast moet houden

– Het op- en neerklappen van de kap kan vervelend zijn

– In beperkte ruimtes is geen plaats om de kap op je voorhoofd te dragen.

Autodarkening laskappen

Autodarkening laskappen lossen veel van bovenstaande problemen op. Ze hebben een elektronische lens die je niet alleen geheel kunt personaliseren wat betreft instellingen, maar die ook uit zichzelf verduistert op het moment dat ‘ie een vlamboog signaleert.

Als de lens niet is geactiveerd, zal ‘ie over het algemeen een verduisteringsniveau #3 of #4 hebben. Daar kan je makkelijk doorheen kijken; het lijkt een beetje op een zonnebril. Ook in deze verduisteringsgraad houdt de kap UV- en IR-straling tegen. Je kunt op deze manier heel makkelijk beginnen met lassen, want je ziet precies hoe je je apparatuur vast moet houden.

Op het moment dat er laslicht wordt gesignaleerd, weten de sensoren in de helm dat. Binnen een milliseconde (dat is honderd keer sneller dan jij met je ogen kunt knipperen!) springt het venster op ‘donker’. Meestal kan je instellen hoe donker dat ‘donker’ moet zijn, variërend van een niveau #9 tot #13.

Voor- en nadelen van een autodarkening laskap:

+ Je hebt geen last meer van je nek omdat je de kap naar beneden en naar boven moet bewegen

+ Je kunt ook in kleine ruimtes werken, omdat de kap niet meer op je voorhoofd hoeft te staan

+ Je kunt zien wat je doet, omdat de lens pas donker wordt op het moment dat het lassen begint

+ Je kunt niet alleen kiezen tussen een ‘lichte’ en een ‘donkere’ stand, maar ook tussen standen daar tussenin

+ Je kunt je instellingen kiezen en bewaren

– De helmen zijn duur: meestal (ruim) boven de honderd euro.

Conclusie

Beide laskappen hebben dus voor- en nadelen. Als het budget geen probleem is, zouden we je ten alle tijden adviseren om een autodarkening laskap aan te schaffen. Is het budget wél een probleem, dan kan je in de meeste gevallen ook prima toe met een traditionele kap. Zeker voor mensen die slechts af en toe lassen kan dat een prima optie zijn. Heb je verder nog hulp nodig? Dan zijn wij er voor je!